Saturday, May 16, 2009

New Event

Dari 6 hingga 8 Mei saya beada di KL menghadiri Mesyuarat penyelarasan pengkalan data IPGM. Saya pulang pada petang 8 May 2009. Setelah sampai dirumah, seperti biasa saya akan duduk berehat sebelum mengurus diri untuk menghadapi waktu maghrib dan seterusnya melakukan aktiviti atau amal rutin .. solat, tadarus dan seterusnya.

Pada malam tersebut saya solat dirumah, tidak sempat ke masjid. Sebelum soalt isya, isteri saya menghebahkan ada seekor katak kaki panjang memasuki bilik air kami. Saya tidak mengendahkannya. Seterusnya saya menyelesaikan solat isya dan bergegas turun ke rumah jiran. Pada petangnya jiran saya menjemput saya kerumahnya untuk solat hajat. Anaknya dapat memasuki program matrikulasi dan dia akan menghatarnya pada hari Ahad.

Semasa hendak keluar dari rumah, anak saya memberitahu bahawa ada seekor katak kaki panjang di atas pintu utama diluar. Saya keluar dan melihatnya. Ia agak gelap sedikit berbanding dengan yang ada dibilik air kami. Saya tidak menghiraukanya dan bersiap untuk ke rumah jiran.

Selepas balik dari rumah jiran katak kaki panjang sudah tidak kelihatan di dinding atas pintu utama rumah. Saya terus masuk kerumah. Saya ke bilik air kerana ingin melihat keadaan katak kaki panjang. Pada mulanya saya meminta Ahmad untuk mengendalikan iaitu menghalau ia keluar atau menangkapnya. Ahmad tidak berjaya.

Setelah mendapati Ahmad gagal, saya pun mengambil beberapa langkah menghalau sikatak itu keluar dan akhirnya is berada dalam tub, saya pun mencurah air dari baldi kedalam tub dan sikatak tidak dapat melompat. Saya pun merungkup raga ke atasnya. Sikatak berada dibawah raga tersebut. Saya meminta AHmad mengambil bekas plastik dan saya memasukkan raga dan sikatak kedalam bag plastik tersebut dan seterusnya membawanya keluar rumah.

Oleh kerana sikatak tersebut bukan jenis binatang yang harus dibunuh maka sayapun melepaskannya diluar rumah.

Pada malam itu seperti biasa saya, keluar untuk beriadhah dan pulang pada jam 12 malam.

Setelah melayan diri saya pun masuk tidur pada jam 1 pagi. Beberapa orang anak saya belum tidur lagi pada ketika itu.

Lebih kurang jam 3.30 pagi, saya terdengar TSD menjerit, saya terus bangkit dan keluar dari bilik. TSD masih menjerit menyatakan ada pencuri masuk rumah, saya gementar dan geram ... terus mengambil tongkat dan keluar rumah mencari pencuri tersebut. Fikiran buntut ... periksa rumah pintu depan terbuka, laci almari depan terbuka pintu tepi didapur terbuka. Saya terdengar bunyi motor ... dapatkan kunci kereta, hidupkan kereta dan terus ikut jalan ke parit kubu. Pemain ... di kedai di Parit Kubu masih disitu. Saya kembali kerumah. Semasa dalam ke Parit Kubu sempat menalipon Pak Su Mat ... memaklumkan kejadian. Abe Mat Pak Nik datang ... membuat pemeriksaan disekeliling rumah. Kami dapati tingkap belakang terbuka kerana telah diumpil... Kami kehilangan notebook ummi, dan handbag TSD yang mempunyai dokumen peribadinya. Kejadian ini dilaporkan kepihak polis pada pada pagi 9 May 2009 di Balai Polis KB.

Dan hari ini, saya masih mengingati peristiwa tersebut ... Innalillahiwainnailahjirajiun ... Lahaulawalakuwataillahbillahilazim.

No comments: