Saturday, February 9, 2008

Perancangan dan persediaan untuknya ...

Kita merancang Allah yang menentukan. Itulah alasan yang kita berikan bila kita tidak dapat melakukan apa yang ingin kita lakukan.

Persoalannya apa yang telah kita rancangkan?

Apakah yang telah kita rancangkan untuk daawah?

Apakah yang telah kita rancangkan untuk keluarga?

Apakah yang telah kita rancangkan untuk isteri/suami?

Apakah yang telah kita rancangkan untuk anak-anak?

Apakah yang telah kita rancangkan untuk ibubapa kita?

Apakah yang telah kita rancangkn untuk meningkatkan diri menjadi muslim yang lebih baik?

Jika benar kita telah merancang semuanya, adakah kita melaksanakan?

Persoalan ini selalu timbul.

Merancang dalam sesuatu organisasi perlu kepada penglibatan semua. Keterlibatan semua perlu kepada penglibatan yang serius dan bersungguh-sungguh. Bersungguh-sungguh menyediakan perancangan. Bersungguh-sungguh berfikir semasa merancang. Bersungguh-sungguh meletakan apa yang dibuat dan berazam akan membuatnya.

Ada orang merancangan untuk dirinya dan kemudian dikatakan merancang untuk organisasi dan untuk semua. Tidak pernah dikongsi bersama dengan orang lain. Tidak pernah melibatkan orang lain. orang lain hanya dikehendaki melaksanakannya dan mengikutnya.

Ada orang menunggu perancangan dikemukakan kepadanya. Kalau tidak ada cadangan maka dia mengatakan orang lain tidak mahu memberi kerjasama dalam perancangan.

Ada orang akan merancagan bila diminta untuk merancang maka terkial-kial orang ini memikirkan apa yang patut dibuat dalam masa yang singkat untuk tempoh masa yang panjang. Jika tidak ada permintaan maka perancangan itu tidak akan dilakukan atau akan menunggu-nunggu ia dikemukakan cadangan. Mungkin sebulan, mungkin tiga bulan dan mungkin sehingga habis tempoh setahun.

Ada orang merancangan tetapi tidak ikut apa yang dirancangkan. Perancangan ditinggakan pada kertas sahaja untuk dikemukakan bila dipinta. Amal harian ikut arus dan ikut apa yang nak buat.

........

No comments: